سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلیل ایجاد رسوب در لوله های آب گرم

 

دلیل ایجاد رسوب در لوله های آب گرم

 

یکی از مشکلاتی که سبب می شود افراد با شماره شرکت های لوله بازکنی سعادت آباد تماس بگیرند، مساله گرفتگی لوله ها با رسوب می باشد. گرفتگی لوله ها با رسوب مشکلی است که منجر به کاهش حجم آب خروجی از لوله می شود که معمولاً باعث به هم ریختگی و آشفتگی به خصوص در آشپزخانه می شود ک خانم های خانه را دچار مشکل می کند. در این مقاله قصد داریم تا با بررسی علل ایجاد رسوب در لوله های آب گرم، راهکارهایی را برای از بین بردن رسوب لوله های آب گرم، مزایا و معایب هر یک از روش ها، ارائه دهیم.

چرا لوله آب گرم رسوب می گیرد؟

شاید بد نباشد بدانید که گرفتگی لوله فقط برای لوله های فاضلاب اتفاق نمی افتد و گرفتگی لوله آب سرد و گرم به وسیله رسوب، یکی از گرفتگی های شایع لوله های آب است که به دلیل رسوب گذاری املاح و مواد معدنی موجود در آب در دیواره لوله آب گرم، موجب کاهش قطر لوله و به دنبال آن کاهش فشار آب خروجی می شود.

روند رسوب گرفتگی لوله های آب گرم به این ترتیب است که در آب گرم به دلیل دمای بالای آب و تبخیر آن، غلظت املاح و مواد معدنی در لوله ها افزایش پیدا می کند و با ته نشین شدن آنها در لوله، رسوب گرفتگی لوله آب گرم اتفاق می افتد. به همین دلیل است که رسوب گرفتگی در لوله های آب سرد به ندرت پیش می آید و گرفتگی لوله آب سرد با عواملی همچون سنگ ریزه و خاک اتفاق می افتد که برای رفع گرفتگی آنها اگر مشکل بسیار حاد نباشد معمولاً نیاز به اقدام خاصی نیست و به مرور زمان برطرف می شود.

مشکلات ناشی از رسوب گرفتگی لوله های آب

 

در ادامه به ذکر چند مورد از مشکلاتی که بر اثر عدم رسوب زدایی لوله ها به وجود می آید، بسنده می کنیم چرا که همانطور که باید عوامل و نشانه ها را بشناسید، باید اهمیت رسوب زدایی لوله های آب آشامیدنی را نیز بدانید تا از بروز هزینه های اضافی و تلف شدن وقتتان جلوگیری شود.

·        پوسیدگی، زنگ زدگی و خوردگی در لوله کشی ساختمان 

·        کاهش کارایی وسایل گرمایشی نظیر آب گرمکن و موتورخانه 

·        افزایش مصرف سوخت

·       ایجاد سوراخ و نشتی در لوله

·       گرفتگی کامل لوله های آب آشامیدنی

عوامل ایجاد رسوب و رسوب گرفتگی لوله های آب گرم

در ادامه به ذکر 4 عامل اصلی و شایع ایجاد رسوب در لوله ها می پردازیم. چرا که همواره معتقدیم پیشگیری بهتر از درمان است و به مراتب هزینه کمتری نسبت به ترمیم و اصلاح مشکل بوجود آمده، دارد.

میزان سختی آب و وجود املاح و مواد معدنی

منظور از آب سخت، آبی هست که میزان نمک های معدنی همچون سولفات کلسیم، سولفات منیزیم، کربنات کلسیم و ترکیبات بی‌کربنات در آن زیاد باشد. میزان سختی آب رابطه مستقیم با میزان رسوب گرفتگی لوله ها دارد. یعنی هر چقدر میزان نمک های محلول در آب و مواد معدنی زیاد باشد، درجه سختی آب بالاتر خواهد بود. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که میزان سختی آب بالاست، حواستان به رسوب گرفتگی لوله ها و رسوب زدایی آنها باشد تا با مشکل گرفتگی لوله ها و کاهش حجم آب خروجی از لوله های آب مواجه نشوید.

با توجه به چند نشانه می توانید به میزان سختی آب منطقه مسکونی خود پی ببرید.

·       کف نکردن یا دیر کف کردن آب با صابون و آب با سایر مواد شوینده ها.

·       گرفتگی مداوم سری دوش آب حمام و شیرآلات حمام.

·       وجود شوره و سفیدک بر روی شیرآلات و محل اتصالات شیرها.

·       وجود شن و سنگ ریزه در خروجی آب گرم.

دمای بالای آب گرم

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم رسوب گرفتگی لوله ها در لوله ی آب گرم اتفاق می افتد. چرا که به دلیل دمای بالای آب، تبخیر آب به سرعت انجام می شود و املاح و مواد معدنی موجود در آب، در لوله ها ته نشین می شود و در جداره ها رسوب می بندد.

کارکرد نامناسب پمپ آب و کاهش فشار آب

شاید برایتان این سوال مطرح شود که چرا در مناطقی که فشار آب بالا هست، فرسودگی لوله ها با تاخیر اتفاق می افتد؟ در جواب این سوال باید به این نکته اشاره کنیم که هرچقدر فشار آب بالا باشد، ته نشینی مواد معدنی موجود در آب کمتر می باشد. در نتیجه رسوب گرفتگی و به دنبال آن پوسیدگی لوله ها کمتر اتفاق می افتد. بنابراین اگر در ساختمانی زندگی می کنید که پمپ آب دارد، حواستان باشد که عملکرد پمپ آب دچار اختلال نشود و فشار آب کاهش پیدا نکند.

سیستم نامناسب لوله کشی ساختمان

منظور از سیستم نامناسب لوله کشی، استفاده از لوله های با جنس و قطر نامناسب است که موجب می شود فرآیند ته نشینی مواد معدنی و رسوب گرفتگی در لوله ها به سرعت اتفاق بیوفتد.

روش های رسوب گیری لوله آب گرم

در ادامه این مقاله ضمن معرفی خدمات لوله بازکنی مشهد، 3 روش رایج رسوب گیری لوله های آب گرم را معرفی می کنیم.

رسوب گیری با استفاده از محلول های رسوب زدا

محلول رسوب زدا که خاصیت اسیدی نیز دارد، ساده ترین راهکار برای رسوب زدایی لوله ها است که می توانید آن را با قیمتی مناسب تهیه کنید. ضمن اینکه نحوه استفاده آنها نیز بسیار آسان می باشد.

البته باید به نحوه استفاده از محلول رسوب زدا که بر روی بسته بندی آن نوشته شده است دقت داشته باشید تا هم به لوله های ساختمان خسارتی وارد نشود و هم مشکلات تنفسی برای خودتان بوجود نیاید. تاکید می کنیم که در استفاده از محلول رسوب زدای صنعتی، افراط نکنید که می تواند منجر به پوسیدگی و نشتی در لوله ها شود.

اگر نمی توانید از محلول های صنعتی برای رسوب زدایی استفاده کنید می توانید محلول رسوب زدای خانگی بسازید، از جمله ترکیب آب با جوش شیرین، سرکه، نمک.

استفاده از تکنولوژی تصفیه ی الکتریکی

منظور از تکنولوژی تصفیه الکتریکی استفاده از دستگاهی است که با بوجود آوردن میدان مغناطیسی، زمان عبور آب از این میدان، به کمک انرژی نوسانی ترکیب و ساختار املاح موجود در آب تغییر پیدا می کند. این کار باعث می شود که مقدار مواد معدنی محلول در آب کاهش یافته و خلوص آب افزایش پیدا کند. یکی از مزیت های استفاده از این روش برای رسوب زدایی لوله ها این است که می توان برای همه نوع لوله استفاده کرد. البته قابل ذکر است که امواج تولید شده توسط دستگاه تصفیه الکتریکی، برای انسان و محیط زیست بی خطر می باشد.

استفاده از تکنولوژی پالس الکتریکی یا Impulse Technology

این روش نیز مانند روش تصفیه الکتریکی، نیازی به استفاده از مواد شیمیایی ندارد و با استفاده از ایجاد میدان مغناطیسی، رسوبات را از جداره و دیواره لوله ها جدا کرده و مانع از تجمع رسوبات می شود. روش کار به اینگونه است که به کمک میدان مغناطیسی رسوبات کنده شده از جداره لوله ها را به نوعی پودر سفیدرنگ تبدیل می کند که از لوله ها همراه با جریان آب خارج می شود.

از مزیت های استفاده از روش پالس الکتریکی برای رسوب زدایی لوله ها، می توان به کاربرد آن در انواع لوله ها و نیز بدون ضرر بودن برای سیستم لوله کشی، محیط زیست و انسان اشاره کرد.

خدمات لوله بازکنی بهمن

شرکت لوله بازکنی بهمن با سابقه ای 18 ساله در رفع گرفتگی لوله ها، تخلیه چاه، حفر چاه نو، باز و بست درب چاه، تعمیر و نصب توالت فرنگی، تشخیص نم و رطوبت، رفع بوی بد فاضلاب، درآوردن اشیا قیمتی و گوشی موبایل از چاه توالت و لوله فاضلاب، پیشرو در ارائه خدمات لوله بازکنی در تهران است که می توانید در خصوص مشکلات ناشی از گرفتگی لوله ها با این شرکت در تماس باشید. تکنسین های این شرکت از نظر اخلاقی مورد تایید بوده و همگی فاقد سوء پیشینه می باشند که با آسودگی خاطر می توانید با آنها تماس بگیرید.